Dag 4 

 Nog steeds Zware gevechten bij Hells Highway/Verovering Waalbrug/Opgave Rijn Brug bij Arnhem


Nijmegen

 

 Om 15.00 uur steekt het 3de Bataljon van 504 PIR, onder majoor Julian A. Cook met eenentwintig juist gearriveerde Britse canvasbootjes de Waal over, iets ten westen van de Elektriciteitscentrale (linksonder). Ondanks een rookgordijn, steun van artillerie en Britse Typhoon-jachtbommenwrpers wordt het een moordende overtocht. Maar de gedurfde operatie slaagt, ook al kunnen maar elf bootjes, geroeid door de C-Compagnie van de 307th Engineers, terugkeren om de volgende vier groepen over te varen. Fort Holland te Lent (niet zichtbaar op de luchtfoto) wordt veroverd; daarna vechten de para's zich naar de noordelijke opritten van de spoor en verkeersbrug. Daar hebben de 505 PIR para's, zij aan zij met de Guards, inmiddels de zuidelijke opritten bereikt. Het is even na 19.00 uur als enkele Sherman-tanks van de Grenadier Guards, onder kapitein Peter Carrington, de verkeersbrug bestormen. Sergeant Peter Robinsons tank bereikt als eerste de overkant en ontmoet daar de overgestoken para's. De bruggen zijn veroverd. Nederlandse gidsen en verzetslieden als Jan Reinders en Jan van Hoof dragen wezenlijk bij aan het welslagen van deze operaties. Op het beslissende ogenblik werkt het Duitse ontstekingsmechanisme om de bruggen op te blazen niet, tot Models verbijstering en Hitlers woede. Op dat moment begint de strijd van Frost en zijn mannen bij de Rijnbrug van Arnhem op zijn eind te lopen. Alleen snel ontzet vanuit Nijmegen zou hen nog net kunnen redden. Ook deze middag is de daarvoor benodigde versterking, Gavins 325th Glider Infantry, weer niet binnengevlogen. Op de luchtfoto zijn de verwoestingen in het centrum, veroorzaakt door het fatale vergissingsbombardement van 22 februari 1944 waarbij circa 880 doden vielen, als een witte vlek zichtbaar.